פיצול מגרש מנחלה
07/30/23

פיצול מגרש מנחלה

פיצול מגרש מנחלה יכול להתבצע בהתאם להחלטה 1523 אשר מאפשרת לחלק את הנחלה וכך לאפשר מגורים של יותר בני משפחה, או ליצור הכנסה גבוהה יותר מהשטח. ההצטרפות להסדר הזה מאפשרת לכל מי שיש לו זכויות בנחלה לבצע פיצול על פי הרצונות או הצרכים שלהם ובהתאם לחוק, והוא יכול לאפשר לבעלי נחלות במושבים להשיג הרבה יותר יתרונות מהנחלה הקיימת שלהם.
פיצול מגרש מנחלה מאפשר לבעלי נחלות לבצע חתימה על חוזה נפרד של מגרש מגורים עצמאי אשר מפוצל מכלל הנחלה, ובו הם יכולים לבנות יחידת דיור עצמאית בתשלום של שליש משווי הקרקע המפוצלת.
עד למועד קבלת ההחלטה על האפשרות לבצע פיצול של מגרש מנחלה, בעלי הנחלות היו צריכים למנות בן ממשיך אחד אשר ממשיך לקבל את כל הזכויות בנחלה, מה שיצר בעיות רבות במשפחות עם כמה ילדים. בנוסף, גם כאשר היתה הסכמה כי הבן הממשיך יפצה את יתר הילדים כספית על כך שקיבל את הזכויות, לא תמיד הוא יכל לעשות זאת, מה שהוביל לסכסוכים ממושכים של שנים רבות בתוך המשפחות.
לכן מדובר בהחלטה חשובה מאוד אשר מאפשרת לבעלי הנחלות לבצע הורשה למספר יורשים, או ליצור מקור הכנסה נוסף שיוביל אותם להעלאת רמת החיים ולהגעה לרווחה כלכלית משמעותית.

התנאים המאפשרים הצטרפות להסדר

בכדי שבעלי נחלה יוכלו להצטרף להסדר אשר מאפשר פיצול של המגרש מהנחלה שלהם, הם צריכים לעמוד בכמה תנאים חשובים:

  • חלקה א’ של הנחלה חייבת להיות רשומה בטאבו. ישנם מושבים רבים בהם יש היעדר רישום ולכן במקרים כאלו יש לשלוח לרשות מקרקעי ישראל הזמנת תשריט לצורכי רישום בתיאום עם האודה או לספק אישור לכך שיש הליך רישום לכלל הנחלות באותו המושב.
  • לא קיימות חריגות בניה ולא מבוצע שימוש בקרקע שאינו מורשה על ידי רשות מקרקעי ישראל ולא מופעל כחוק.
  • בעלי הנחלה לא בעלי חוב של חכירה או דמי שימוש.
  • לא קיימת תביעת בעלות על הנחלה על ידי האגודה או החברים בה.

האם בכלל כדאי לבצע פיצול מגרש מנחלה?

אמנם פיצול מגרש מנחלה יכול להוביל ליתרונות משמעותיים, אך יחד עם זאת מדובר בהליך הכולל בירוקרטיה רבה ותשלומים גבוהים גם לרשות מקרקעי ישראל, גם לוועדה המקומית לתכנון ובניה ועוד. יחד עם זאת, שווי השוק של המגרש המפוצל והאפשרות לקבל ממנו הכנסה עתידית גבוהה ומשמעותית הופכים את התהליך הזה למשתלם מאוד בראיה עתידית.
ישנן משפחות אשר בוחרות למכור את המגרש המפוצל כמו שהוא בלי השקעה נוספת, כאלו אשר בונות עליו בית מגורים ואז מוכרות אותו ברווח גבוה הרבה יותר, משפחות הבוחרות לאפשר לאחד הילדים לבנות בית במקום ולהתגורר בו, או אפילו לבנות וילת נופש או צימר לאירוח והשכרה. כל שימוש שתבחרו לבצע בשטח, מלבד להשאיר אותו ללא שימוש, יאפשר לכם להגיע לרווח משמעותי כתוצאה מהפיצול הזה, ולכן מדובר בהליך משתלם וכדאי מאוד לביצוע.

איך מתחילים?

הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא לפנות אל עורך דין מומחה לנושא ולתת לו ללוות אתכם בתהליך הזה ולהתייעץ עם שמאי מקרקעין מנוסה. מדובר בתהליך בירוקרטי עם הרבה מאוד פרטים, ואדם שיש לו ניסיון ומומחיות יוכל להדריך אתכם על התהליך הזה בצורה הטובה ביותר.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button גם בווצאפ